اجرت المثل ایام تصرف

گروه وکلای بزرگمهر با سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای ما می توانید از گرفتن کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

هر ساعت از شبانه روز میتوانید با ما تماس بگیرید 02144428277

  • وکلای با تجربه
  • درصد موفقیت بالا
  • پیگیری مستمر
  • وکالت تخصصی
  • حق وکالت منصفانه
  • مطلع از تغییرات قوانین کشور
ملکی

اجرت المثل ایام تصرف

لیست عناوین

اجرت المثل ایام تصرف

 

اجرت المثل از دو کلمه اجرت و المثل تشکیل شده است که در عرف جامعه اجرت را همان دستمزد یا اجرت عمل می دانند که همین مفهوم در علم حقوق نیز با کمی تغییر وارد شده و همچنین المثل به معنای شبیه و معادل آمده است.

در مجموع اجرت المثل را باید به عوض و اجرت استفاده از مال یا عمل دیگری در حالتی که قراردادی وجود ندارد تعریف کرد.

میزان این اجرت با توجه به موارد مشابه عرفی در جامعه با کمک کارشناس تعیین می شود.

در این یادداشت سعی می کنیم مهمترین دعاوی مربوط به اجرت المثل را که در محاکم قضایی شایع است برشمریم و تعریفی ارائه دهیم:

اجرت المثل ایام تصرف

اجرت المثل مال مشاع

 

به عنوان مثال وقتی یک ملک چندین مالک دارد یا همین ملک بین چندین ورثه مشترک است در اینصورت یک یا چند نفر از شرکا یا ورثه حق ندارند بدون اجازه یا بدون توافق با دیگر شرکا یا ورثه از ملک استفاده نمایند.

اگر یکی از شرکا یا ورثه، بدون اذن دیگر شرکا از ملک مشترک استفاده نماید، سایر شرکا می توانند به تنهایی یا به طور جمعی، علیه آن شریکی که بدون اجازه دیگر شرکا از مال مشترک استفاده کرده طرح دعوا نمایند. در نتیجه دعوا علیه متصرف (یا متصرفین) مال مشترک طرح می شود. طرح دعوا با درخواست رفع تصرف و تعیین اجرت المثل با تعیین نظر کارشناس انجام می شود.

 

اجرت المثل ایام تصرف مستاجر

اجاره قراردادی است که به موجب آن مستاجر از ملک مورد نظر برای مدت معین استفاده می کند و به عبارتی مالک منافع آن ملک می شود. لذا حتما باید مدت در قرارداد اجاره ذکر شود.

اما گاهی پیش می آید با وجود آنکه مدت قرارداد تمام شده است مستاجر همچنان به استفاده از ملک ادامه می دهد. فرضا مدت قرارداد اجاره یک ساله بوده است و بعد از پایان مدت قرارداد، مستاجر همچنان به استفاده از ملک ادامه می دهد.

اجرت المثل ایام تصرف

سوال اینجاست تکلیف اجاره بها در این حالت چگونه است؟!

 

اگر مستاجر بدون اجازه مالک همچنان به تصرف ادامه دهد و ملک را تحویل مالک ندهد باید اجرت المثل بپردازد حتی اگر از ملک استفاده نکرده باشد. به طور مثال اثاثیه منزل بعد از پایان اجاره همچنان در ملک است اما مستاجر استفاده نکرده باشد در اینصورت باز هم باید اجرت المثل را به مالک بپردازد.

اما اگر استفاده از ملک بعد از پایان مدت اجاره با اجازه مالک ادامه یابد، وقتی باید اجرت المثل بدهد که از ملک استفاده کرده باشد مگر مالک اجازه داده باشد که مستاجر رایگان استفاده نماید.

وکیل ملکی

حال مالک برای گرفتن اجرت المثل باید به دادگاه مراجعه کند و درخواست تخلیه و تعیین اجرت المثل با تعیبن نظر کارشناس نماید.

اگر مستاجر با اجازه مالک به تصرف ادامه داده باشد اجرت المثل به میزان مبلغی خواهد بود که در قرارداد قبل از انقضا، میان موجر و مستاجر توافق صورت گرفته است.

اجرت المثل مال مشاع

 

اجرت المثل مال مغصوبه در طول ایام غصب

 

غصب در لغت به معنای به زور ستاندن اموال اشخاص اعم از ملک یا غیر آن است.

اگر ملکی اعم از زمین، خانه، آپارتمان یا مغازه که دارای سند رسمی است در تصرف شخصی غیر از مالک باشد کسی که سند مالکیت به نام اوست، می تواند برای تخلیه ملک، دعوی خلع ید و درخواست اجرت المثل مطرح کند. به هر حال از مال غصبی استفاده شده است و مالک می تواند اجرت این مدت را از شخص غاصب بگیرد که البته مالک باید مقدار این اجرت را با نظر کارشناس درخواست کند.

مالک ملک می تواند به عنوان خواهان ،علیه متصرف که غیرقانونی ملک را تصاحب یا استفاده کرده اقامه دعوی کند و از دادگاه رفع تصرف غیرمجاز غاصب به همراه تحویل ملک و همچنین اجرت المثل ایام تصرف را درخواست کند.

 

اجرت المثل ملک ورثه ای

همانطور که درباره اجرت المثل توضیحاتی داده شد، اجرت المثل به معنای بهاء و قیمت است. پرداخت اجرت المثل ملک ورثه ای به این معنا است که در صورتی که یکی از وراث ملک ورثه ای را تحت تصرف خود درآورد، این کار غیرقانونی است و می توان اجرت المثل مدت زمانی که ملک توسط وارث تصرف شده است را محاسبه کرد. در این شرایط باقی وراث قادر هستند تا دادخواستی را مبنی بر دریافت اجرت المثل تنظیم کنند و با ارائه آن به مراجع ذی صلاح، درخواست خود را مبنی بر دریافت اجرت المثل در مدت زمان مشخص پیگیری کنند.

 

اجرت المثل مغازه

 

مطالبه اجرت المثل ملک به دلیل تاخیر و عدم تحویل موضوع قرارداد

 

در مورد معاملات بین مردم زیاد شنیده می شود که مالک بعد از انعقاد قرارداد و بعد از مکتوب کردن مبایعه نامه، ملک را تحویل نمی دهد که در این موارد خریدار می تواند  با طرح دعوایی در این خصوص اجرت المثل این ایام را درخواست کند.

این دعوا از سوی خریدار قابل طرح است و می تواند پرداخت اجرت المثل ایام عدم تسلیم از تاریخ توافق شده تا زمان صدور اجرای حکم را مطالبه نماید.

 

دادگاه های صالح برای رسیدگی به دعوای مطالبه اجرت المثل

اجرت المثل ایام تصرف

دعوای اجرت المثل استفاده از اموال غیرمنقول مثل زمین و خانه در دادگاهی اقامه می شود که آن ملک در حوزه آن دادگاه قرار گرفته است.

دعوای اجرت المثل نسبت به مال اجاره در موردی که شخص مستاجر پس از منقضی شدن مدت قرارداد از ملک  استفاده نموده است با توجه به قانون در دادگاه محلی که ملک قرار دارد قابل طرح می باشد.

در موردی که ملکی بین چند نفر و یا چند ورثه مشترک است این که کدام صالح است بحث های زیادی شده است اما براساس رویه در مورد ورثه، دادگاه محل وقوع ملک برای دعوای بین ورثه حاکم است. در مورد یک ملکی که چند نفر در آن شریک هستند همین رویه حاکم است.

 

نظرات موکلین اخیر

میانگین امتیاز ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (4.7) - 731 نظر

نظر آقای م. خ
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

بسیار دلسوز. تسلط خوب بر قوانین حقوقی به من کمک کردن تا هر سندی را که امضا کردم بفهمم.

نظر آقای ج. ل
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

ایشون یک وکیل حرفه ای هستن و دانش بسیار خوبی در زمینه حقوقی دارند. حمایت بسیار خوبی ارائه دادند و بهترین راهکار را در پرونده ملکی من اجرا کردند. من کاملا راضی هستم.

نظر خانم س. ذ
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

جناب وکیل واقعا وکیل بسیار خوبی هستند. در مورد پرونده من که درمورد مسائل خصوصی زندگی من بود به من کمک کردند. از ایشون ممنونم.

نظر آقای ک. ض
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

یک صلح نامه برای من جناب وکیل تنظیم کردن که باهاش تونستم به تمامی حق و حقوقم برسم.

نظر آقای ک. ض
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

من کارم نظافت هستش و تو یکی از خانه هایی که رفته بودم بهم اتهام سرقت زدن واقعا از حکم زندان می ترسیدم به خاطر شرایط زندگیم، خداروشکر جناب وکیل کارم رو به خوبی انجام دادند.

نظر خانم ج. ه
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

وکیل در موضوع کیفری متخصص بود. خداروشکر تبرئه شدم با کمکشون

نظر خانم ص. ش
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

شوهرم اذیتم میکرد فک نمیکردم بتونم طلاق بگیرم چون حق طلاق نداشتم الحمدلله با درایت وکیل محترم کارم به خوبی به نتیجه رسید.

نظر آقای ن. م
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

طلاق توافقیمون تو یک هفته انجام شد و راحت شدم ممنونم ازتون.

نظر آقای ق. ا
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

هنگام جا به جایی بار یک مشتری ایست بازرسی جلوم رو گرفت و بعد از گشتن ماشین، متاسفانه شیشه در بار پیدا شده بود بازداشت شدم. به کمک جناب وکیل تبرئه شدم. ممنونم ازشون

نظر خانم س. ن
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

من اسمم رو اصلا دوست نداشتم نتیجتا تو سن 40 سالگی تصمیم گرفتمم اسمم رو تغییر دهم شنیده بودم عوض کردن اسم دوندگی زیادی داره خداروشکر آقای وکیل برام اوکیش کرد واقعا ممنونم.

نظر خانم ص. ف
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

حضانت دخترم رو از شوهر سابقم بگیرم و دخترم رو کنار خودم نگه دارم.

نظر آقای ر. س
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

سال هاست که بلبرینگ با برند خودم از چین میارم، ولی برندم رو ثبت نکرده بودم، بعد مشاوره باهاشون از خطرات این قضیه آگاه شدم و برند هم به خودشون دادم برام ثبت کنند، قیمنشونم منصفانه بود.

نظر خانم ق. ل
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

وکیل در موضوع خانواده من متخصص بود. ایشون به من راهنمایی های کاربردی داشتن.

نظر آقای ل. گ
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

اتهام مشروب الکلی داشتم که من رو تبرئم کردند.

نظر خانم س. ک
در مورد گروه وکلا

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

باورم نمیشه منع تعقیب برام گرفتن. اتهام من فساد بود که به کمک وکیل عزیز پایان یافت.

به مطلب اجرت المثل ایام تصرف امتیاز دهید

218

امتیاز کل

شما می توانید از طریق دکمه زیر به مطلب اجرت المثل ایام تصرف امتیاز دهید

امتیاز کاربران: 4.45 ( 1 رای)

حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری

✔️ از جمله مطرح ترین و شناخته شده ترین وکلای تهران متخصص در امور کیفری، ملکی و خانواده جناب آقای حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری عضو مرکز وکلای قوه قضاییه از جمله مطرح ترین و با تجربه ترین وکلای دادگستری تهران در زمینه های کیفری، ملکی و خانواده فعالیت می کنند. ایشان با بیش از ۱۵ سال سابقه وکالت، دارای تجربه بالایی در زمینه حقوقی می باشند. چنانچه نیازمند جلسه با جناب آقای حسن اسماعیلی وکیل پایه یک دادگستری هستید، همین حالا با ما تماس بگیرید تا کارشناسان مجموعه جلسه شما را با ایشان تنظیم نمایند. رزرو مشاوره

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه : شماره تماس شما منتشر نخواهد شد

*

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره از وکیل